All posts by admin4eto

Вдъхновяващ концерт на Ники Захариев обединява българи и испанци в навечерието на 24 май

На 17 май от 19:00 ч. културният център Espacio Ronda Valencia ще бъде сцена на вълнуващ музикален спектакъл, организиран от талантливия музикант и композитор Ники Захариев. Събитието под мотото „Нов свят с любов, без войни“ обещава да събере българската и испанската общности в града и да ги пренесе на едно незабравимо музикално пътешествие.

Програмата включва класическа музика, традиционни български песни и авторски пиеси за пиано, изпълнени от самия Ники Захариев. Концертът ще създаде атмосфера на единство и културно извисяване в навечерието на 24 май – Деня на българската просвета и култура и на славянската писменост.

Събитието е отворено за всички – както към българите, живвещи във Валенсия и околностите, така и към испанската публика, която по традиция пълни залите на център Espacio Ronda Valencia. То ще предостави възможност за срещи, споделяне на емоции и празнично настроение, обединени около магията на музиката.

Детайли на събитието:

  • Място: Espacio Ronda Valencia, Avda. Aragón 17, Valencia 46010
  • Дата: 17 май 2025 г.
  • Час: 19:00 ч.
  • Цена на билета: 10 евро

Ники Захариев е изпълнител с уникален стил и авторска музика. Той завършва Националното музикално училище „Любомир Пипков“ в София и продължава обучението си в Софийския университет „Св. Климент Охридски“. Участвал е в множество концерти в България, Румъния, Испания и други страни, като е носител на множество национални и международни музикални награди.

Предложенията на БАЕМ: Как да повишим безопасността на електрическите тротинетки

Няколко конкретни мерки могат да сведат до минимум инцидентите с този тип превозни средства

 

С настъпването на пролетта използването на индивидуални превозни средства и най-вече електрически тротинетки по традиция се увеличи, а с това през последните дни зачестиха и инцидентите с такива превозни средства. В тази връзка Българската асоциация за електромобилност (БАЕМ) разпространи пакет от мерки за повишаване на безопасността на индивидуалните електрически превозни средства (ИЕПС) в България.

„Преди всичко искаме да обърнем внимание, че електрическите тротинетки си остават едно от най-безопасните превозни средства. Статистиката показва, че с тях са станали много по-малко сериозни инциденти, отколкото с други видове транспорт и хиляди пъти повече, отколкото с автомобили. Тротинетките могат да спомогнат за намаляване на задръстванията, за по-чист въздух в градовете и повече свободни места за паркиране. Случаите от последните дни обаче показват, че за съжаление те не се управляват отговорно и това важи особено за децата и младежите, които са изложени на повишен риск“ – споделя Владислав Стоицов, председател на Управителния съвет на БАЕМ.

В тази връзка Асоциацията настоява за пакет от мерки, които могат значително да ограничат инцидентите с индивидуални превозни средства.

Повишен родителски контрол

Децата нямат изградени навици и са най-застрашени от инциденти с такива превозни средства. През 2024 г. в България са ранени 94 деца, управлявали ИЕПС – почти троен ръст спрямо 2023 година. Най-уязвими са тийнейджърите между 10 и 17 години, които са 89 от всички пострадали. Статистиката показва, че най-често те са управлявали мощни електрически тротинетки без каска, без подготовка и без надзор. Деца под 14 години масово използват устройства с мощност над 1000W и скорост над 45 км/час. Това показва не само регулаторен вакуум, но и липса на родителски контрол. Отговорността за този проблем е споделена – между семейства, търговци и държавни органи, които не прилагат ограничителните механизми.

БАЕМ настоява: да се въведе ограничение на мощността на ИЕПС до 500W за всички лица под 18 години. Това е мярка, която може да спаси животи, а не просто да наложи правила. В добавка предлагаме провеждането на обучителни курсове за подрастващите, на които се предоставят тротинетки и увеличаване отговорността за техните родители.

Високи скорости

Погрешно е да се използва един и същ термин „тротинетките“ за всички такива превозни средства. Хиляди българи управляват отговорно по-слаби електрически тротинетки, чиято скорост е ограничена фабрично до 25 км./час, използват ги за да отиват на работа, на лекции или да пазаруват. Същевременно има и високоскоростни модели, достигащи и дори надминаващи 100 км./час, при които рисковете са много по-големи.

Към момента законът забранява електрическите тротинетки да развиват повече от 25 км./час. Предложението на БАЕМ е тези, които вдигат по-високи скорости да подлежат на регистрация и използването им да бъде забранено за лица, ненавършили 18 години.

Липсващата велоинфраструктура

Логиката е проста: ако тротинетките (и велосипедите) бъдат отделени от автомобилния трафик, както и от пешеходците, но същевременно им бъде предоставен лесен достъп до всички точки на градовете, рисковете от инциденти ще намалеят значително.

„За съжаление, в момента наблюдаваме практическа липса на безопасна инфраструктура за микромобилност и системно неглижиране от страна на местната власт. Хората са принудени да карат по тротоари, между автомобили или в пешеходни зони. Това води до конфликти, наранявания и законови абсурди“ – посочва Владислав Стоицов от БАЕМ.

Той добавя, че вместо да строят велоалеи и зони за микромобилност, местните власти често налагат забрани, които никой не може да спази.

БАЕМ настоява кметовете да ускорят проектирането на инфраструктура, която отговаря на реалните нужди на гражданите. Това включва физически обезопасени велоалеи, ясни маршрути за ИЕПС и приоритетни зони за микромобилност. Да не се вземат мерки означава съзнателно да се поема риск за живота и здравето на хората.

Проблемът с инфраструктурата за микромобилност е отчетен и в Националната стратегия за БДП като критичен, особено в тематично направление 4.3, където се изисква развитие на ниско-конфликтна градска среда. Въпреки това, реална реализация на тези цели не се наблюдава. „Както в цял свят, така и в България, велосипедният и автомобилният трафик трябва да бъдат физически разделени. Начертаните велоалеи върху пътното платно без реална защита не са решение. Те не осигуряват необходимата сигурност за уязвимите участници в движението и не могат да се разглеждат като инфраструктура в пълния смисъл на думата“ – убеден е Владислав Стоицов.

Каските спасяват животи

Отсъствие на задължение за предпазно оборудване (каски), особено при младежите е основен рисков фактор при досегашните инциденти с електрически тротинетки. Статистиката показва, че нито едно от пострадалите деца не е носило каска. А при инциденти с ИЕПС и скорост над 20 км./ч., рискът от черепно-мозъчни травми надхвърля 60 процента. Каската е базова мярка, приета в повечето европейски държави.

Въпреки това, в България тя не е задължителна за лица над 18 години, а при младежите – контролът е символичен. Това е сериозен пропуск в системата, който трябва да бъде отстранен незабавно. Задължителната каска трябва да стане норма за водачите на ИЕПС. Тази тревожна липса на регулации и контрол върху използването на предпазни средства също е отчетена в Националната стратегия за БДП, но досега без конкретни законодателни действия или информационна кампания.

Не карай пил

Подобно на ситуацията с автомобилите, расте броят на случаите, в които млади хора управляват електрически превозни средства в нетрезво състояние. Проверките са редки, санкциите – неефективни, а рискът – смъртоносен. Националната стратегия призовава за засилен контрол и по тази точка.

Нараства интересът към стартиране на бизнес в сферата на образованието

За желаещите да започнат дейност в този сегмент безплатен уебинар разкрива възможностите за създаване и развитие на школа по програмиране за деца

 

През последните години образованието постепенно се превърна от строго институционална дейност в поле за развитие на множество иновативни бизнеси. Интересът към различни школи, академии и платформи нараства с бързи темпове и ще продължава да нараства във време, когато технологиите играят все по-ключова роля в ежедневието ни. Успоредно с това се увеличава и търсенето на нови възможности за стартиране на бизнес в областта на познанието. В тези условия веригата школи по програмиране Logiscool България, специализирана в развитието на дигиталните умения на децата, предлага уникална франчайз програма, предоставяща успешен бизнес старт в тази перспективна сфера.

За да разясни особеностите на своя франчайз модел, екипът на компанията организира безплатен уебинар. Той ще се проведе на 15 март (събота) от 11:00 ч., а участниците в него ще научат какви са стъпките за кандидатстване и основните изисквания, какви са ползите и възможностите за развитие, както и ще получат отговори на своите въпроси от експерти в сферата. За онези, които изпуснат уебинара, остава и възможността да си организират среща с екипа на школите, който ще ги информира за предимствата на франчайзинг модела.

Бизнес с кауза

Франчайзът на Logiscool не е просто бизнес възможност. Той предоставя възможност за присъединяване към глобална мрежа от иновативни училища, обучаващи децата на важни умения за бъдещето. Със своите игрови подходи и ангажиращи методи на преподаване, образователната организация стимулира креативността, решаването на проблеми и критичното мислене на своите възпитаници.

Модел, подходящ за всяко населено място

Една от най-силните страни на франчайз програмата е нейната гъвкавост и мащабируемост. Независимо дали планирате да отворите школа в голям град или в по-малко населено място, учебната програма на веригата школи може да бъде адаптирана към специфичните нужди на общността. Това гарантира, че учениците ще получат качествено образование, съобразено с техните индивидуални потребности.

Логистичната подкрепа, обученията и маркетинговите материали, предоставени от централата на Logiscool, гарантират, че вашият бизнес ще стартира успешно и ще се развива устойчиво. Възможността за възвръщаемост на инвестицията в рамките на две – три години, както и финансовите ползи от развитието му правят франчайза привлекателен за всеки, който търси стабилни и дългосрочни приходи. В добавка, веригата школи по програмиране предлага промоционални условия за нови франчайз партньори, които се включат до септември тази година.

Инвестиция в бъдещето на обществото ни

Най-важното обаче е, че всеки франчайз партньор на Logiscool получава възможност да направи значима промяна в живота на децата. “Обучавайки ги на програмиране и дигитални умения, вие ще им помогнете да се подготвят за бъдещето и да станат уверени и компетентни личности” – посочва Ива Янкова, съосновател на Logiscool България.

Jar Computers предлага новите образователни интерактивни дисплеи на Philips

Те са подходящи за изграждане на STEM проекти и могат да заместят интерактивните дъски в класните стаи

Jar Computers предлага нова гама интерактивни дисплеи Philips, подходящи за училищата, на конкурентни цени. Сред тях са моделите Philips 65BDL3152E/00, 75BDL3152E/00 и 86BDL3152E/00, които се отличават с впечатляващи характеристики като 4K/UHD VA сензорни екрани, интегрирана операционна система Android 13 и до 40 точки на докосване. Тези монитори са идеални за интензивна ежедневна употреба, като осигуряват безпроблемна интеграция на приложения, безжично споделяне на екрани и вградено приложение за бяла дъска, предоставяйки перфектното решение за съвместна работа и обучение.

Интерактивен дисплей Philips 65BDL3152E/00

Този модел разполага с 65-инчов 4K/UHD VA сензорен екран, който позволява до 40 точки на докосване едновременно, създавайки интерактивно и ангажиращо преживяване за потребителите. Със своята антиотражателна закалена стъклена повърхност и интегрираната операционна система Android 13, дисплеят е създаден за интензивна ежедневна употреба и осигурява безпроблемна интеграция на множество приложения.

Моделът предлага безжично споделяне на екрани чрез Philips ScreenShare и вградено приложение за бяла дъска, което позволява съвместна работа и спонтанни обсъждания директно на дисплея. Вграденият OPS слот позволява интеграция на мощен компютър или модул CRD, без необходимост от кабели, а сензорите за околна светлина и функцията за отхвърляне на дланта добавят допълнително удобство и прецизност. Дисплеят е идеален за образователни и професионални цели, и се предлага на изключително конкурентна цена.

Моделът Philips 75BDL3152E/00

Този дисплей се отличава с диагонал 74.5 инча и 4K/UHD VA сензорен екран. Той съчетава голям размер и висока разделителна способност за максимално качество на картината. Със своите до 40 точки на докосване, той предлага интерактивност и улеснява сътрудничеството на екипи в сферата на образованието или професионалните среди. Оборудван с Android 13 и закалено антиотражателно стъкло, дисплеят е идеален за интензивна ежедневна употреба.

Този модел разполага със слотове за OPS за интеграция на мощни компютри или CRD модули, предоставяйки нужните връзки за безпроблемна работа. Вградените сензори за околна светлина и функцията за отхвърляне на дланта подобряват удобството при използване. Philips ScreenShare улеснява безжичните презентации, а вграденото приложение за бяла дъска позволява спонтанни колективни обсъждания директно на дисплея. Jar Computers предлага безплатна доставка и изгодни условия за покупка на изплащане.

Philips 86BDL3152E/00

С диагонал от 86 инча и 4K/UHD VA сензорен екран, този интерактивен дисплей предоставя изключително качество на картината и максимална интерактивност с до 40 точки на докосване едновременно. Той е идеален за образователни и професионални цели, като осигурява ангажиращи и динамични уроци или brain storm сесии. Със своята интегрирана операционна система Android 13 и закалено антиотражателно стъкло, дисплеят е направен за интензивна ежедневна употреба.

Моделът разполага с OPS слот за интеграция на мощен компютър или CRD модул, без необходимост от кабели. Вградените сензори за околна светлина и функцията за отхвърляне на дланта подобряват удобството и прецизността. Philips ScreenShare улеснява безжичното споделяне на екрани от всяко устройство, а вграденото приложение за бяла дъска позволява безпроблемна съвместна работа.

Всички модели, предлагани от Jar Computers, са с безплатна доставка и много изгодни условия за покупка, включително и на изплащане. Те са много подходящи за STEM проекти в българската образователна система, улеснявайки учебния процес в класните стаи както на общинските учебни заведения, така и на всяко частно училище.

Jar Computers предлага реновирани лаптопи, на достъпни цени и с акцент върху устойчивостта

През последните години все повече потребители избират да не купуват най-новия продукт, излязал на пазара, а да изберат решение, което е по-устойчиво и щади околната среда. За да отговори на тази нагласи, българската технологична компания Jar Computers представи линия от реновирани лаптопи, които се отличават с добра производителност, достъпна цена и са много добре запазени и обновени. Предложението отговаря на нарастващото търсене на устойчиви и икономически изгодни технологични решения и е много подходящо за потребители, които имат нужда от висококачествен преносим компютър с добра производителност, но на по-достъпна цена.

Устойчиво решение за бъдещето

Реновираните лаптопи, предлагани от технологичната верига, предоставят екологично решение, като дават нов живот на продукти, които иначе биха се превърнали в отпадъци. Този подход подпомага опазването на околната среда, спестявайки ресурсите за производството на нови устройства.

По-достъпна цена

Този вид технологични устройства са по-достъпни, в сравнение със закупуването на нов лаптоп. В добавка, някои лаптопи включват лиценз за Windows 11 Pro в цената, което ги прави още по-привлекателни и изгодни за потребителите. Безплатната доставка също е част от предложението на компанията, което допълнително улеснява клиентите.

Външен вид – почти като нов

Въпреки че не са чисто нови, моделите, предлагани от Jar Computers, изглеждат почти като нови. Процесът на реновиране е много детайлен и потребителите получават не само напълно функционални устройства, а и такива с външен вид почти без забележки.

Пазарни тенденции и конкурентни предимства

В момента реновираните лаптопи на Jar Computers са с много конкурентни на пазара цени, в сравнение с други реновирани модели от клас А и без включен Windows. На пазара масово лаптопите втора употреба се класифицират в класове A, B, C и D, в зависимост от тяхното състояние. Устройствата на Jar Computers обаче не попадат в тези класификации, тъй кaто са като почти без следи от употреба.

Сред най-търсените реновирани модели, които компанията предлага към момента, са Lenovo ThinkPad T480 i5-8350U 8GB RAM, Lenovo ThinkPad T480 i5-8350U 16GB RAM и Lenovo ThinkPad T480 i5-8350U 16GB RAM.

Въпрос за милион работни места: Какви умения ще са необходими за успех в бъдещия пазар на труда

Днешният свят се променя все по-динамично, нови дигитални платформи и инструменти навлизат практически на ежедневна база, а традиционните икономически процеси и модели се предефинират. В тази ситуация за подрастващите става все по-трудно да си отговорят на въпроса: Какви познания и умения ще са им нужни за утрешния пазар на труда? Как да се развиват и подготвят, за да бъдат успешни в него? Все по-често техните родители и учители също не могат да им отговорят на тези въпроси.

Дигиталната грамотност със сигурност е сред важните умения, които да подготвят днешните деца за бъдещето. Традиционни качества като емоционалната интелигентност, творчеството и лидерството обаче също ще имат важно значение в подготовката за постоянно променящия се бъдещ пазар на труда. Това са част от изводите, направени от специалистите на Logiscool – глобална образователна платформа и верига от школи за програмиране и дигитални умения.

„Дигитализацията вече нееднократно промени работната среда през годините, а сега това се случва по-бързо от всякога. Вече станахме свидетели как автоматизацията, изкуственият интелект, роботиката и други нови технологии заместват хората на работното място на практика в почти всички отрасли. Тези тенденции тепърва ще окажат значително влияние и върху бъдещия пазар на труда“ – коментира Ива Янкова, съосновател на Logiscool България.

Според екипа на компанията, доминацията на цифровата грамотност в много области на пазара на труда ще оказва влияние върху стойността на бъдещите работни места. Тя ще бъде от ключово значение не само за работа в IT сектора и за използване на различни платформи, а и за способността да се общува ясно, кратко и въздействащо.

Същевременно непрекъснатите промени ще изведат на преден план и умението на бъдещите служители да се адаптират бързо, както и редица универсални качества, като емоционалната интелигентност и креативността.

„Емоционалната интелигентност ще има важно значение за работното място и се очаква то да нарасне още повече в бъдещия пазар на труда. Тя включва и емпатия – все по-важно качество особено през последната година, когато светът измества активно фокуса си от резултатите на компаниите, към благосъстоянието на общностите. Това умение винаги е било ключово при ръководенето на екипи и организации, и значението му ще нараства в бъдещия пазар на труда“ – добавя още Ива Янкова.

Креативността също се очаква да запази ролята си на двигател на иновациите. Затова и екипът на Logiscool насърчава децата да развиват своята креативност чрез игри, кодиране или роботика. В школите от веригата обучението далеч не е свързано само със скучно учене на уроци или изпитване. То включва и множество игри, забавления и състезания, които стимулират детското творчество.

Като четвърто, но не на последно място умение, критично важно за бъдещия пазар на труда, от Logiscool посочват лидерските качества. Те са в основата за създаване на екипи, мотивацията и изграждането на самодисциплина.

„Навлизането на технологиите не трябва да се разглежда като битка на човека срещу машините, а като възможност да се развиваме заедно с тях. Като съчетаем натрупването на знания с изграждането на меки умения, както ние, така и нашите деца ще станем по-динамични, гъвкави и подготвени да посрещнем предизвикателствата на бъдещия пазар на труда“ – добавя от своя страна Николай Цонев, съосновател на Logiscool България.

Междувременно само преди дни дойде и новината, че Logiscool е финалист в тазгодишното издание на наградите Global Franchise Award – най-значимото международно отличие за бизнеси, развиващи се по модела на франчайзинга.

„Грийнпийс“ – България с програма за зелени учители

Академия „Поколение Земя“ цели да подготви доброволци, които да представят зелени инициативи, кампании и знания на ученици в училища в цялата страна

 

„Грийнпийс“ – България обявява нова обучителна програма за ентусиасти, готови да помогнат за опазването на околната среда чрез информираност и образование. Академията „Поколение Земя“ има за цел да подготви хора, които да запознават ученици по достъпен и разбираем начин с устойчивото развитие и климатичните действия.

Програмата е отворена за всички кандидати, независимо от местоживеенето им, за да се достигне до повече училища в страната. Тя е подходяща както за млади хора, така и за всеки, който има интерес да се включи на доброволческа основа и да разпространява послания за климата сред младежи – защото всички сме поколение Земя, на каквато и възраст да сме.

Академия „Поколение Земя“ цели да подготви доброволци, които да представят зелени инициативи, кампании и знания на ученици в училища в цялата страна. Участниците ще усвоят комуникационни техники и методи за публично говорене и ще научат повече за екологичните промени. Те ще разработят собствени зелени презентации, които ще представят на поне едно училище след края на обучението. Програмата ще се проведе в три уикенда през март и април, а всички успешни кандидати ще получат сертификат за участие и възможност да станат част от общността на доброволците на „Грийнпийс“ – България.

От „Грийнпийс“ – България търсят мотивирани хора с интерес към екологични и климатични теми, които желаят да говорят пред младежка аудитория. Опит в доброволчески проекти, работа с младежи и интерес към публично говорене са предимство, но не са задължителни. Участието е отворено за всички, които са ангажирани и вдъхновени да действат заедно с организацията.

Кандидатстването е отворено до 03 февруари 2025 г. и става чрез попълване на формата и записване на кратко видео (до 3 минути), в което кандидатите ще могат да разкажат повече за себе си и защо искат да станат част от „Поколение Земя“.
Избраните кандидати ще бъдат уведомени до 28 февруари 2025 г.

Къде и кога ще се проведе Академията?

Обученията ще се проведат на следните дати:

  • 15 – 16 март
  • 29 – 30 март
  • 26 – 27 април

Заниманията ще се състоят в пространството „Магнит“ на ул. „Раковски“ 76 в София. За всички кандидати извън София ще бъдат осигурени транспорт и настаняване.

Какви ползи ще получиш от участието?

Участието в Академията ще ти помогне да подобриш комуникационните си умения, да разбереш повече за дейностите и кампаниите на „Грийнпийс“, да научиш повече за екологичните промени и да се включиш в общност от мотивирани доброволци. Всеки участник, завършил Академията, ще получи сертификат за успешно участие и ще продължи да бъде част от мрежата на Грийнпийс България и нейния ангажимент за позитивна промяна.

Ако и ти искаш да направиш разлика, да разпространяваш знания и да допринесеш за опазването на природата, кандидатствай сега!

За повече информация и кандидатстване: https://forms.gle/ohTbdzkn28zEo49aA и на сайта на Грийнпийс

Олимпийският ръководител Никола Каравасилев отваря ученическа школа по физика и астрономия в София

Един от най-успешните и отдадени учители по физика и астрономия в България за последните десет години – Никола Каравасилев, отваря нова школа в София. В Национален учебен център „Каравасилев“ ще бъдат обучавани ученици от 5. до 12. клас. Никола е ръководител на няколко български ученически отбора, които представят България на Международната олимпиада по астрономия и астрофизика (IOAA), Международния турнир на младите физици (IYPT), Международната Жаутиковска олимпиада (IZhO) и други. Негови възпитаници са спечелили повече от 100 медала на световно ниво от различни състезания. Много от тях вече са успешни студенти в елитни университети у нас и в чужбина. Като учител Никола е преподавал и водил школи в редица водещи гимназии като ПЧМГ, СМГ и НПМГ.

Записването за Национален учебен център „Каравасилев“ е отворено на сайта https://karavasilev.bg/. Занятията започват по график от 3 февруари 2025 г. и ще обхванат следните направления:

  • Астрономия 5.- клас
  • Експериментална физика 5.- клас
  • Експериментална физика 7.- клас
  • Физика 7. клас
  • Физика 8. клас
  • Физика 9. клас
  • Физика 10. клас
  • Физика 11.- клас

Професионалният път на Никола Каравасилев, като преподавател преминава през редица елитни училища: ПЧМГ (2011-2024 г.); СМГ „Паисий Хилендарски“ (2010-2018 г.); НПМГ „Акад. Любомир Чакалов“ (2019-2021г.); ЧСУ „Наука за деца“ (2019-2023 г.); Darbi college (2010-2013 г. и 2017-2018 г.).

Никола Каравасилев е сред най-изявените български образователни лидери. Благодарение на неговите дейности, се създават големи и трайни общности от ученици, които се интересуват от физика и астрономия. В редица случаи, те продължават да работят заедно и след завършване на училище.

През последните няколко години Никола е ментор на ученици, които разработват научни проекти. Някои от тях вече взеха участие в престижни международни форуми като EUCYS и LISЕ. Тези проекти представляват истински научни разработки, които предстои да бъдат публикувани в научни списания и представяни на професионални конференции.

Национален учебен център „Каравасилев“ ще е място за обучение, наваксване на изпуснат материал и върхови постижения по физика и астрономия, където ще се провеждат школи за ученици от 5. до 12. клас, които:

  • имат интерес към тези науки;
  • имат желание да обогатят своите знания;
  • имат желание да участват в национални състезания;
  • ще се явят на приемни изпити по физика;
  • имат нужда от допълнителна помощ с изучавания в училище материал.

По време на часовете ще се правят много експерименти и ще бъде наблегнато на обработката на данните от тях. Целта на Никола е, освен да помогне на учениците значително да надградят знанията си по физика и астрономия, придобити в училище, да развие потенциала на талантливи ученици.

Адресът на НУЦ „Каравасилев“ е Сграда БИЦ-ИЗОТ – бул. “Цариградско шосе” № 133. Там има три самостоятелни учебни зали, като едната от тях е оборудвана лаборатория.

Може да последвате страниците на „Каравасилев“ в Instagram и Facebook.

През 2024 г. български ученици спечелиха 91 медала от най-силните международни олимпиади по науки (обзор)

През 2024 година най-добрите български ученици по науки се представиха традиционно силно на международни, европейски и балкански олимпиади по науки. Родните гимназисти спечелиха 91 медала – 11 златни, 40 сребърни и 40 бронзови, в конкуренцията на най-добрите ученици в света, съобщават от Сдружението на олимпийските отбори по природни науки.

Важно е да отличим, че само от най-престижните турнири за годината, а именно Международните олимпиади по математика, физика, химия, информатика, биология, лингвистика, астрофизика и астрономия, и от тази година – изкуствен интелект, българските ученици спечелиха 40 медала – 2 златни, 14 сребърни и 24 бронзови отличия.

Днес ви представяме ретроспекция на българските успехи от най-престижните международни, европейски и балкански олимпиади по науки за 2024 година.

 

Два комплекта отборни сребърни медали от Европейската олимпиада по експериментални науки

Едни от най-добрите български ученици до 17-годишна възраст по химия, биология и физика направиха отлично представяне и спечелиха два комплекта отборни сребърни медали от Европейската олимпиада по експериментални науки EOES 2024. Двата български отбора от по трима ученици се състезаваха с 43 отбора от 23 държави от 7 до 14 април в Люксембург.

 

3 медала от Европейската олимпиада по математика за момичета

Едни от най-добрите български гимназистки по математика спечелиха 3 медала от Европейската олимпиада по математика за момичета (European Girls’ Mathematical Olympiad – EGMO). Българките завоюваха 3 бронзови отличия в конкуренция с над 200 участнички от 53 държави. Надпреварата се проведе присъствено в Грузия от 11 до 17 април.

Бронзовите отличия спечелиха Симона Гагарова (11 клас, СМГ), Демира Недева (11 клас, МГ Пловдив) и Мая Минкова (9 клас, СУ “Любен Каравелов”, гр. Несебър). Съвсем малко не достигна за отличие на четвъртата ни участничка Ралица Марчева (11 клас, 91. НЕГ). Техни ръководители бяха Виолета Личева (Оксфорд), спечелила 3 медала за България от изданията през 2014,  2015 и 2016-а и Ивайла Радкова (Факултет по математика и информатика, СУ), която предните две години участва в турнира като състезател.

 

3 медала от Международната Менделеевска олимпиада по химия

Най-добрите ни гимназисти по химия направиха отлично представяне на Международната Менделеевска олимпиада по химия и спечелиха пълен комплект медали. Българите се конкурираха със 147 състезатели от 28 държави и заслужено завоюваха 3 медала – 1 златен, 1 сребърен и 1 бронзов, както и почетна грамота. Златният медал е втори за България в историята на олимпиадата, която се проведе от 21 до 26 април. Менделеевската олимпиада е сред най-престижните турнири по химия в света.

Златният медал спечели Виктор Лилов (12 клас, СМГ), среброто заслужи Явор Христов (12 клас, СМГ). Бронзовото отличие е за Преслав Георгиев (12 клас, СМГ), а Ивайло Къртев (11 клас, МГ Пловдив) спечели почетна грамота. Ръководители на българските химици са доц. Христо Чанев и гл. ас. д-р Даниела Цекова от Факултета по химия и фармация на СУ.

 

8 медала от Балканската олимпиада по математика

Българските ученици по математика направиха силно представяне на 41-вата Балканска олимпиада по математика и спечелиха 8 медала. Тази година състезанието се проведе във Варна, където се събраха 137 ученици от 22 държави. Българските гимназисти завоюваха 2 златни, 2 сребърни и 4 бронзови отличия, както и 4 почетни грамоти, което постави България на трето място в неофициалното отборно класиране. Като домакин България участва на турнира с 2 отбора от по 6 ученици. Извън балканските държави тази година в олимпиадата се включиха страни като Франция, Великобритания, Италия, Швейцария, Саудитска Арабия и други.

От първия български отбор златните медали спечелиха Марин Христов (12 клас, СМГ) и Деян Хаджи-Манич (12 клас, МГ Варна). Сребърните отличия са за Веселин Маркович (11 клас, МГ Варна) и  Андрей Стефанов (9 клас, ПЧМГ), а бронза е за Александър Бангачев (9 клас, ПЧМГ). Почетна грамота взе Виктор Костадинов (12 клас, ПЧМГ). Техни ръководители са Драгомир Грозев  и Александър Иванов.

Във втория отбор бронзовите отличия спечелиха Ангел Христов (11 клас, ППМГ Бургас), Георги Николов (10 клас, СМГ) и Лазар Тодоров (11 клас, СМГ). Почетните грамоти са за Милен Шуманов, (11 клас, ПЧМГ), Теодор Златанов (10 клас, ПМГ Велико Търново) и Виктор Аврамски (10 клас, СМГ). Техните ръководители са Ивайло Кортезов (ИМИ-БАН) и Мирослав Маринов (ИМИ-БАН).

 

6 медала от Младежката балканска олимпиада по математика

Български ученици по математика направиха много силно представяне на 28-ото издание на Младежката балканска олимпиада по математика. Родните математици под 16-годишна възраст спечелиха 6 медала. Те се състезаваха с участници от над 20  държави и завоюваха 1 златен, 4 сребърни и 1 бронзово отличие. Младежката балканска олимпиада по математика се проведе присъствено в Анталия, Турция.

Златото спечели Борис Марков (9 клас, СМГ). Сребърните медали завоюваха Божидар Сакарев (8 клас, ПЧМГ), Александър Пендов (8 клас, МГ Пловдив), Йоана Младенова (8 клас, СМГ) и Христо Баларев (8 клас, СМГ), бронзът е за Стоян Балтов (7 клас, ППМГ Бургас). Техни ръководители са Мирослав Маринов (ИМИ-БАН) и доц. Ивайло Кортезов (ИМИ-БАН)

 

3 медала от Международната олимпиада по биология

Най-добрите български ученици по биология направиха отлично представяне и спечелиха 3 медала от най-престижния турнир по биология за годината в света. Родните гимназисти спечелиха пълен комплект медали – 1 златен, при това с девети резултат в света, 1 сребърен и 1 бронзов медал от 35-ата Международна олимпиада по биология (IBO), която се проведе в Казахстан. От 10 до 14 юли българите премериха знания с 320 ученици от 80 държави.

Златният медал спечели Виктор Лилов (12 клас, СМГ), който е единственият европеец в топ 10 в света от най-добрите ученици по биология. Среброто спечели Момчил Петков (12 клас, НПМГ), бронзовото отличие – Виктор-Александър Раданов (12 клас, СМГ), а на Явор Банов (12 клас, ППМГ Бургас) не му достигна много малко, за да влезе в зоната на медалите и заслужи почетна грамота. Техни ръководители са проф. д-р Албена Йорданова (Медицински факултет, СУ), гл. ас. д-р Радослав Александров (Институт по Молекулярна биология, БАН) и докторант Теодор Трифонов (Институт по биоразнообразие, БАН).

 

Отборни сребърни медали от Международния турнир на младите физици

Отборът на България направи много силно представяне на Международния турнир на младите физици (IYPT) и спечели заслужено сребърни медали. Това е най-доброто постижение на българските ученици в този турнир от 2015 година. Родните гимназисти се класираха на престижното 9-о място със 190,9 точки, като във последния кръг победиха отбора на Германия и така заслужиха отборните сребърни отличия.

Българският отбор бе в състав: Александра Петкова (11 клас, НПМГ), Мила Гетова (11 клас, НПМГ), Калина Досева (12 клас, ПМГ Велико Търново), Елена Йорданова (10 клас, МГ Русе) Стела Бинева (11 клас, ПМГ Хасково). Ръководители на отбора са Никола Каравасилев (ПЧМГ) и Мая Жекова (Физически факултет на СУ).

 

5 медала от Международната олимпиада по математика

Най-добрите български ученици по математика спечелиха 5 медала от най-престижното състезание по математика в света за годината. На 65-тата Международна олимпиада по математика българският национален отбор спечели 3 сребърни и 2 бронзови медала и една почетна грамота. Олимпиадата се проведе от 11 до 22 юли във Великобритания и събра 609 ученици от 108 държави.

Сребърните медали спечелиха Марин Христов (12 клас, СМГ), Ангел Христов (11 клас, ППМГ Бургас) и Биляна Димитрова (12 клас, СМГ), която постигна четвърти резултат в света сред участващите 81 момичета. Бронзовите отличия са за Веселин Маркович (11 клас, МГ Варна) и Борис Гачевски (12 клас, СМГ), а много малко не достигна за медал на Виктор Костадинов (12 клас, ПЧМГ), който заслужи почетна грамота. Техни ръководители са проф. Станислав Харизанов (ИИКТ / ИМИ-БАН) и гл. ас. Стоян Боев (АУБ / ЧСУНД), наблюдател е Драгомир Грозев.

 

3 медала от Европейската олимпиада по информатика за момичета

Едни от най-добрите български гимназистки по информатика направиха отлично представяне и спечелиха 3 медала и почетна грамота от четвъртото издание на Европейската олимпиада по информатика за момичета (EGOI 2024). Родните състезателки премериха знания със 190 участнички от над 50 държави и завоюваха 1 златен, който е първи за България до сега в това състезание, и 2 сребърни медала в Нидерландия. Това е най-силното представяне на българския отбор на EGOI.

Златното отличие спечели Симона Христова (10 клас, ППМГ шумен, Школа А&Б), която се класира на 5-о място в Европа и така спечели първият златен медал за България от EGOI. Сребърните медали са за Нора Паскалева (11 клас, АК, Школа “Олимпийци”) и Нермин Идириз (10 клас, ППМГ Шумен, Школа А&Б). Малко не достигна на Рени Паскалева (11 клас, ПЧМГ) за отличие, но заслужи почетна грамота. Техни ръководители са Пламенка Христова (РУ “Ангел Кънчев”) и Румен Михов (ФМИ – СУ).

 

4 медала от Европейската олимпиада по физика

Едни от най-добрите ни ученици по физика спечелиха 4 медала от Европейската олимпиада по физика, която се проведе в Грузия. Родните гимназисти спечелиха 1 сребърно и 3 бронзови отличия, като тази година на европейското се състезаваха рекордният брой от 54 държави.

Сребърният медал спечели Баян Гечев (12 клас, СМГ). Бронзовите отличия са за Гео Калфов (12 клас, ПЧМГ), Георги Костадинов (12 клас, ППМГ Бургас) и Илия Ников (11 клас, ПМГ Велико Търново), а малко не достигна на Илия Василев (11 клас, ПЧМГ) за медал. Техни ръководители са доц. д-р Нено Тодоров (Физически факултет на СУ) и Георги Александров (Физически факултет на СУ).

 

5 медала Международната олимпиада по физика

Най-добрите български ученици по физика спечелиха 5 медала от най-престижното състезание за годината по физика. Родните гимназисти завоюваха 1 сребърен и 4 бронзови медала на 54-тата Международна олимпиада по физика, която се проведе в Иран от 21 до 29 юли и събра най-добрите 198 ученици от 46 държави.

Сребърният медал спечели Баян Гечев (12 клас, СМГ). Бронзовите отличия са за Георги Костадинов (12 клас, ППМГ Бургас), Илия Ников (11 клас, ПМГ Велико Търново), , Гео Калфов (12 клас, ПЧМГ), и Юнсин Ху (11 клас, СМГ). Техни ръководители са проф. дфн Мирослав Абрашев  и доц. д-р Нено Тодоров от Физически факултет на СУ.

 

4 медала и второ място в света за Виктор Лилов на Международната олимпиада по химия

Най-добрите ни ученици по химия отново направиха блестящо представяне на най-престижното състезание по химия за годината. Българите спечелиха 4 медала – 1 златен, 2 сребърни и 1 бронзов от Международната олимпиада по химия, като златният медалист Виктор Лилов се класира на второ място в света. Олимпиадата се проведе в Саудитска Арабия.

Златният медал за Виктор Лилов (12 клас, СМГ) е втори в рамките на 16 дни, като на 13 юли той спечели златен медал и от Международната олимпиада по биология, където бе единственият от ЕС в топ 10 на света. Виктор е първият ученик в историята на Международните олимпиади по химия и биология, спечелил златни медали и от двете олимпиади и единственият, който го е направил в една година.

Сребърният медал, завоюван от Преслав Георгиев (12 клас, СМГ) е със златен оттенък, защото се размина на съвсем малко от златото, като така дублира сребърния си медал от миналата година.

Вторият ни сребърен медалист е Явор Христов (12 клас, СМГ), за когото това е трети пореден сребърен медал от Международната олимпиада по химия, което също е изключително силно постижение в конкуренцията на най-добрите ученици по химия в света за три години.

Бронзовото отличие спечели Никола Нинков (10 клас, СМГ), който е и най-младият ни участник тази година и му предстоят още възможности отново да защитава българския флаг на Международната олимпиада по химия.

Техни ръководители са доц. д-р Донка Ташева и проф. д-р Пенка Василева от Факултет по химия и фармация на СУ „Св. Кл. Охридски“.

 

6 медала от Международната олимпиада по лингвистика

Най-добрите български ученици по лингвистика спечелиха 6 медала от най-престижния турнир за годината по лингвистика. Родните гимназисти завоюваха 1 сребърен и 5 бронзови медала на  21-вата Международна олимпиада по лингвистика, която се проведе в Бразилия.

Сребърното отличия спечели Ния Димитрова (12 клас, СМГ). Бронзовите медали са за Ани Кателиева (12 клас, НГДЕК), Магдалена Вигенина (12 клас, СМГ), Николай Георгиев (12 клас, ПМГ Силистра), Иванимира Неделчева (9 клас, СМГ), Сирма Караджова (11 клас, СМГ). Малко не достигна на Теодор Тотев (12 клас, ТУЕС) и Сияна Павлова (10 клас, ПЧМГ) да завоюват медал. Ръководители на отбора са инж. Александър Велинов,  Любомир Златков (ИМИ-БАН) и д-р Росица Декова (ПУ „Паисий Хилендарски”).

 

Два комплекта отборни бронзови медали от Първата международна олимпиада по изкуствен интелект

През 2024 година България основа Международната олимпиада по изкуствен интелект (IOAI). Първото издание се проведе в Бургас с рекордните за първа олимпиада 41 отбора от 32 държави и територии от 6 континента. В IOAI България участва с два отбора от по 4 ученици, избрани от сферите информатика, лингвистика и математика.

Двата Национални отбора по изкуствен интелект спечелиха два отборни бронзови медала в научния кръг и една отборна първа награда в практическия кръг в Първата Международна олимпиада по изкуствен интелект (IOAI) в Бургас.

Калина Иванова (НПМГ, София), Делян Христов (МГ, Пловдив), Делян Бойчев (ПМГ Велико Търново), Стоян Ганчев (МГ, Пловдив), , Ванеса Калинкова (ППМГ, Бургас), Велислав Джелепов (МГ, Пловдив), Деян Хаджи-Манич (МГ, Варна –). И Елица Башева (СМГ, София). Техни ръководители са Йоан Саламбашев (Факултет по математика и информатика, СУ ) и Радостин Чолаков (Станфордски университет).

 

4 медала от Европейската младежка олимпиада по информатика

Българските младежи по информатика се завърнаха с 4 медала от един от най-престижните турнири в Европа. Най-добрите ни ученици по информатика до 15,5 години спечелиха 1 сребърен и 3 бронзови отличия от Европейската младежка олимпиада по информатика ЕJOI, която се проведе в Молдова. Олимпиадата е основана от България през 2017 г. и тази година бе нейното 8-о издание, което събра на едно място 98 състезатели от 26 държави.

Сребърният медал спечели Йордан Цоканов (8 клас, СМГ). Бронзовите отличия завоюваха Денислав Манев (8 клас, ПМГ Габрово), Александър Пендов (8 клас, МГ Пловдив) и Кирил Зулямски (7 клас, СМГ). Техни ръководители са Петър Петров и Виктор Кожухаров.

 

5 медала от Международната олимпиада по астрономия и астрофизика

Най-добрите български ученици по астрофизика спечелиха 5 медала от Международната олимпиада по астрономия и астрофизика. На най-престижното състезание в годината по астрофизика тази година участваха над 260 гимназисти от 53 държави. Олимпиадата се проведе в Бразилия, където българските ученици завоюваха 2 сребърни и 3 бронзови медала.

Сребърните отличия спечелиха Баян Гечев (12 клас, СМГ) и Лора Лукманова (11 клас, СМГ). Бронзовите медали са за Калоян Цанев (11 клас, ПЧМГ), Елена Йорданова (10 клас, МГ Русе) и Стела Бинева (11 клас, ПМГ, Хасково). Техни ръководители на олимпиадата са Никола Каравасилев и Захари Дончев (Институт по астрономия към БАН).

 

4 медала от Международната олимпиада по информатика

Най-добрите български ученици по информатика направиха силно представяне и спечелиха 4 медала от най-престижното състезание по информатика в света за тази година. На 36-ото издание на Международната олимпиада по информатика в Египет родните гимназисти завоюваха 4 сребърни медала в конкуренция на над 350 участници от над 90 държави.

Сребърните медали спечелиха Даниел Койнов (11 клас, ППМГ Шумен), който остана само на няколко точки от златните медали, Борис Михов (11 клас, СМГ), Веселин Маркович (11 клас, МГ Варна) и Андрей Стефанов (9 клас, ПЧМГ). Техни ръководители са Илиян Йорданов (ИМИ-БАН) и Емил Инджев (ЛогСофт).

 

4 медала от Балканската олимпиада по информатика

Най-добрите български ученици по информатика направиха отлично представяне на Балканската олимпиада по информатика. Родните гимназисти спечелиха 4 медала, от които 3 са златни и 1 сребърен. Българите премериха знания с ученици от 13 държави от 20 до 25 септември в Македония.

Шампион на олимпиадата с абсолютно първо място е Даниел Койнов (11 клас, Шумен), другите златни медали са за Борис Михов (11 клас, СМГ), който завърши на второ място и Андрей Стефанов (9 клас, ПЧМГ), класирал се на 4 място. Среброто завоюва Веселин Маркович (11 клас, МГ Варна). Ръководители на отбора са Илиян Йорданов (ИМИ – БАН) и Бисерка Йовчева (Школа А&Б).

 

5 медала от Младежката международна олимпиада по астрономия и астрофизика

Най-добрите български ученици по астрофизика (под 16 години) направиха отлично представяне и спечелиха 5 медала от Младежка международна олимпиада по астрономия и астрофизика. Родните младежи премериха знания със състезатели от близо 20 държави в Непал от 3 до 10 октомври. Българските ученици спечелиха 1 златен, 3 сребърни и 1 бронзов медал.

Светослав Арабов (МГ Варна) спечели златният медал с абсолютно второ място на олимпиадата. Сребърните отличия завоюваха Добромир Добрев (СМГ), Максим Босилков (СМГ) и Цветелина Данова (СМГ). Бронзовият медал е за Антон Стоянов (МГ Варна). Техни ръководители в Нела са Никола Каравасилев и Ева Божурова (НАОП Варна).

Актуално в образованието: Как училищата се адаптират към новите предизвикателства?

Светът се развива с бързи темпове, а с товa и училищата са изправени пред предизвикателството да са в крак с последните тенденции. Новините в образованието непрекъснато се променят, за да отразяват тези промени. В настоящата статия ще разгледаме как образователната система се адаптира към модерните иновации в учебния процес. За да се създаде  модерно и актуално образование трябва учителите, учениците и родителите  да работят заедно и да създадат основа за едно по-добро бъдеще.

Continue reading Актуално в образованието: Как училищата се адаптират към новите предизвикателства?